Fråga: Vilken är beskrivningen av hur tvagningen skall göras enligt islam?

Svar: Enligt islam är beskrivning av hur tvagningen skall göras följande:

Den obligatoriska formen som tvagningen är ogiltig utan som beskrivs av Allāh den Upphöjde i Koranen:

”Troende! När ni går till bön, två då ansikte och händer samt armarna upp till armbågarna och stryk med [de våta] händerna över huvudet och [två] fötterna upp till fotknölarna.”1

Detta innebär att man tvättar ansiktet en gång, vilket inkluderar att man sköljer munnen, drar upp vatten i näsan och tvättar händerna från fingertopparna till armbågarna. Under tvagningen måste man komma ihåg händerna när man tvättar sina armar, de måste tvättas tillsammans med armarna. Somliga bryr sig inte riktigt om detta och de tvättar enbart armarna. Detta är ett misstag. Sedan stryker man över huvudet en gång och här inkluderas även öronen. Sedan tvättar man fötterna upp till vristerna en gång. Detta är beskrivningen av den obligatoriska tvagningen som måste göras.

Det andra sättet att göra tvagningen på är det som är att föredra. Vi skall nu med Allāhs hjälp beskriva hur det går till. Enligt denna metod säger man först Bismillah när man börjar sin tvagning. Man tvättar händerna tre gånger, sköljer munnen och drar upp vatten i näsan tre gånger med tre händer fulla med vatten. Sedan tvättar man ansiktet tre gånger och från händerna upp till armbågarna tre gånger [börjar med den högra och sedan den vänstra]. Sedan stryker man över huvudet en gång efter att ha blött händerna. Man drar dem framifrån och bakåt och sedan bakifrån och fram igen. Sedan stryker man öronen genom att sätta pekfingret i varje öra och stryka utanför dem med tummarna. Sedan tvättar man fötterna upp till anklarna tre gånger och man börjar med den högra och sedan den vänstra. När man är klar säger man:

Ashhadu anla ilaha illallahu wahdahu la sharīka lahu, wa ashhadu anna Muhammadan ‘abduhu wa rasuluhu. Allāhu-maj’alnī minat-tawwabīna waj’alnī minal-mutahahhirīn.

Gör man det kommer Paradisets åtta portar att öppnas och man får träda in genom vilken man vill. Den hadīth i vilken profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – säger detta till ‘Umar har styrkts.2

Författare:
Muhammad bin Salih al-‘Uthaymin

Källa:
Fahd bin Nasir bin Ibrahim as-Sulaiman (1424), Fatawa Arkanul-Islam. Volym 1. Libanon: Makbtaba Dar us-Salam. 326 s. ISBN 9960-892-66-2

Muhammed Knut Bernström (1421), Koranens budskap. Simrishamn: Proprius. ISBN 91-7118-887-8

  1. Koranen 5:6 []
  2. Muslim 234 []