Fråga: Ärade shaykh, somliga påstår att anledningen till muslimers bakåtsträvande är att de håller fast vid religionen. Argumentet som de lägger fram är att när Västvärlden övergav och frigjorde sig från religionen så nådde de sin nuvarande nivå av civilisation. De stöder också detta missvisande argument genom att visa på att det ofta regnar hos dem och jordbruket som de har. Vilken är er åsikt?
Svar: Sådant kommer från någon vars tro är förlorad eller svag, som är okunnig inom historia och som inte vet något om orsakerna till varför man får Allāhs hjälp.
När det muslimska samfundet höll sig till religionen under islams tidiga år hade det makt, styrka, kraft och kontroll över allt. Vissa säger att den enda kunskap som Väst har haft nytta av är den som kom från muslimer under islams tidiga period. Men det muslimska samfundet har blivit bakåtriktat i religiösa frågor och i ord och handling fört in sådant i Allāhs religion som inte är en del av den. Detta har lett till en enorm underutveckling. Vi vet med säkerhet och vi ber Allāh den Allsmäktige bevittna att om vi hade återvänt till vad våra föregångare trodde på och praktiserade, då hade vi haft makt, prestige och övertag över hela människosläktet.
Detta är anledningen till att när Abū Sufyan talade till Herkules [romarnas konung], när Rom ansågs vara den mäktigaste nationen, om profetens – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – tro och handlande, så sade Herkules: ”Om du talar sanning kommer han att ta makten över det som finns under min fot.” När Abū Sufyan och hans följeslagare — må Allāh vara nöjd med dem ‑lämnade Herklues sade han: ”Frågan om Ibn Abi Kabshah [Allāhs sändebud] har blivit mycket viktig. Roms kung fruktar honom.” [1]al-Bukhārī i kapitlet om skapelsen
I fråga om de framsteg som har ägt rum i de icke-troende länderna i Väst, till exempel när det gäller tillverkningindustrin, finner vi att vår religion inte förbjuder det. Men tyvärr har vi förlorat båda delar: Vi har förlorat vår religion och vi har förlorat den materiella världen. Men faktum är att den islamiska religionen inte motsäger sig dessa framsteg. Allāh den Upphöjde säger:
Och vidtag alla rustningar ni förmår och håll stridshästarna i beredskap så att ni injagar skräck i Guds och era fiender. [2]Koranen 8:60
Det är Han som har skapat jorden för att tjäna er; färdas då över dess vidder och livnär er av det som Han skänker er för er försörjning och [tänk på att] ni skall återuppstå för att möta Honom. [3]Koranen 67:15
Det är Han som för er har skapat allt vad jorden här och som, vänd mot himlavalvet, formade det till sju himlar. Han har kunskap om allt. [4]Koranen 2:29
Det finns fler verser som tydligt säger att människan får göra vinster och arbeta om det inte sker på bekostnad av religionen. Dessa länder i vilka människor inte tror var även från början icke-troende, för religionerna som de följde var felaktiga. Avvisar de religionen är det ingen skillnad mot om de följer den. Allāh den Härlige, den Upphöjde säger:
Om någon vill anta en religion som inte innebär underkastelse under Guds vilja kommer detta att vägras honom. [5]Koranen 3:85
Även om ”bokens folk” [judarna och de kristna] till en viss grad står över de andra icke-troende är de i det Nästkommande likvärdiga med andra som inte tror. Därför lovade profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – att det inte finns någon jude eller kristen som hör honom och som sedan inte följer budskapet han lade fram utan att denne är en av Eldens invånare. De är från början icke-troende, oberoende av om de följer judendomen, kristendomen eller ingen religion alls.
Regnet och annat som de får är en prövning från Allāh den Upphöjde då Han har gett dem bra saker i denna värld. När ‘Umar bin al-Khattab såg märken som profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – fått från en matta under hans sömn så grät han och sade: ”Allāhs sändebud! Persien och Rom lever i prakt och du befinner dig i denna situation?” Profeten – över honom vare Allāhs frid och välsignelser – sade då: ”Umar! Dessa människor får det som är bra när de lever i denna värld. Är du inte glad över att de får livet i denna värld och att vi får det Nästkommande?” [6]al-Bukhārī 2428 och Muslim 1479
Dessutom drabbas de av torka, katastrofer, jordbävningar och förödande stormar. Detta är välkänt och det rapporteras ständigt om detta i radio, tidningar och annan media. Den som har ställt denna fråga är dock blind. Allāh har tagit dennes syn och därför vet denne inte vad som verkligen pågår.
Mitt rått till honom är att återvända till Allāh den Allsmäktige i ånger över dessa idéer innan döden kommer och tar honom tillbaka till hans Herre. Han bör känna till att det varken finns någon makt, prestige eller seger för oss utom om vi återvänder till islam på ett korrekt sätt som bekräftas genom ord och handling. Han bör känna till att vad de icke-troende följer är falskt och att deras eviga boende kommer att vara i Elden. Allāh och Hans sändebud har informerat om detta. Levebrödet som Allāh har välsignat dem med är endast en prövning och när de dör kommer de att avskiljas från dessa välsignelser och gå till Helveteselden. Här kommer deras nödställdhet, smärta och sorg bli än värre. Det kommer från Allāhs den Allsmäktiges visdom att Han förser dessa människor, för som jag sade är de inte säkra från de katastrofer som drabbar dem i form av jordbävningar, torka, stormar, översvämningar och liknande.
Jag ber Allāh, för den som denna fråga kom ifrån, att Han vägleder och ger honom framgång, att Han låter honom återvända till sanningen och att Han får oss alla att förstå Hans religion.
Han är den Givmilde, den Vänlige.
Författare
Muhammad bin Salih al-‘Uthaymin
Källa
Fahd bin Nasir bin Ibrahim as-Sulaiman(1424), Fatawa Arkanul-Islam. Volym 1. Libanon: Makbtaba Dar us-Salam. 282 s. ISBN 9960–892-66–2; Muhammed Knut Bernström (1421), Koranens budskap. Simrishamn: Proprius. ISBN 91–7118-887–8