Om variationen i pris beror på fluktuationer på marknaden eller på att produktens pris går upp en dag för att gå ned nästa, då är det inte fel att sälja den till marknadspris. Beror variationen i pris på försäljarens förmåga att förhandla om pris – vilket innebär att denne höjer priset om köparen inte är en duktig förhandlare och sänker priset om köparen har kunskap om varan – är detta inte tillåtet. Det är en sorts bedrägeri och falskhet. Tamīm al-Dāri berättar i en hadīth att profeten – över honom vare Guds frid och välsignelser – har sagt: ”Religionen är uppriktighet.” Det sades: ”Till vem, Guds sändebud?” Han svarade: ”Mot Gud, mot Hans skrift, mot Hans sändebud, mot muslimernas ledare och mot gemene man.” [1]Muslim 55
Denne skulle inte önska att någon gjorde så mot honom, så varför gör han det då mot de muslimska bröderna? Man bör sälja enligt det pris som är normalt vid den plats som man gör affärer vid. Man skall inte ge ett pris till en kund och sedan ge att annat pris till nästa kund för att de är godtrogna.
Men om köpmannen gör en vän en tjänst genom att sänka priset är det inte fel och denne syndar inte. Det kan också vara så att denne säljer varorna till marknadspris men sedan kommer någon som är duktig på att köpslå och köpmannen sänker då priset. Detta är heller inte fel då det inte går under det normala priset.
Källa:
Fatāwa li’l‑Tujjār wa Rijāl al‑A’māl, s. 42
Fotnoter:
↑1 | Muslim 55 |
---|